Projecten en IMYC

​​Projecten

​​​Naast het lesgeven in vakken en leergebieden, wordt er op de Alberdingk Thijm Mavo lesgegeven in projecten. In deze projecten worden kennis en vaardigheden van verschillende vakken en leergebieden gecombineerd en in een bredere context geplaatst. Deze bredere context zorgt ervoor dat wat leerlingen bij een vak of leergebied leren, zij ook terugzien en kunnen toepassen in andere leergebieden en situaties. In de projecten wordt ook veel gebruik gemaakt van de actualiteit en de 'wereld buiten de school'. Zo gaan de leerlingen geregeld op excursie en krijgen zij gastlessen van mensen uit de zakelijke en publieke sector. Op deze pagina staan enkele voorbeelden van leergebiedoverstijgende projecten.

Gouden eeuw

In de tweede klas worden er bij verschillende vakken en leergebieden activiteiten gedaan rondom het thema 'Gouden eeuw'. De leerlingen leren over de anatomie van de mens, de VOC, meesterwerken uit de Gouden Eeuw en nog veel meer. De leerlingen maken kunstwerken, praktische tijdslijnen, geven presentaties over verschillende onderwerpen, doen experimenten en gaan als afsluiting op excursie naar Amsterdam.

Globaland
De leerlingen zijn baas van een land, maar in hun land is van alles mis: zo is er slecht onderwijs, slechte infrastructuur en zijn er milieuproblemen. De leerlingen moeten Globa's (munteenheid in deze virtuele wereld) verdienen voor hun land.  Zo maken zij onder andere speelgoed van afval ('Pimp your trash'), maken zij liedjes en worden er toneelstukken gespeeld. Na het verdienen van de Globa's wordt het geld over verschillende posten in het land verdeeld. Bevolking of belasting? Hoe houd ik mijn buurlanden tevreden?
Het project wordt afgesloten met een eigen microkredietactie. Het verdiende geld wordt geschonken aan een goed doel.
Dit project wordt met klas 1 en 2 samen gedaan.


Egypte
Klas 1 van de Alberdingk Thijm Mavo staat geheel in het teken van Egypte. Een modeshow met Egyptische kleding, live mummificatie, een tentoonstelling over mummies, Egyptische hapjes, alles behoort tot de mogelijkheden.

Samen leven in een samenleving

Leerlingen werken bij verschillende vakken en leergebieden aan het project 'Samen leven'. In dit project worden er Spaanse steden gebouwd en zo gewerkt aan Spaanse woordenschat, maken de leerlingen een film in het Engels en discussieren zij over wat het betekent om deel uit te maken van een samenleving. Ook interviewen zij ouders en grootouders om een beeld te krijgen van hun jeugd. Als afsluiting maakt elke leerlingen een persoonlijke film die laat zien wat 'samen leven' voor hem of haar betekent. De films worden in het Filmtheater Hilversum vertoond.​​

​​​​IMYC

De ATM is een van de scholen in Nederland die deelneemt aan het International Middle Years Programme (IMYC). 

Het IMYC is een internationaal curriculum dat gericht is op actief en effectief leren. Op de ATM worden er per schooljaar meerdere IMYC-projecten in klas 1 en 2 aangeboden. 
Een project start met een groots moment om de leerlingen direct te betrekken bij en na te laten denken over het thema.  Als duidelijk is wat leerlingen al weten over het thema, worden leervragen geformuleerd. Bij meerdere vakken en leergebieden wordt er gekeken naar het thema en gaan leerlingen met leer- en onderzoeksvragen aan het werk. Als afsluiting laten de leerlingen door middel van multimedia en artistieke verwerkingen zien wat het thema voor hun persoonlijk betekent. Elk project duurt 5 tot 6 weken.

Het IMYC is speciaal geschreven voor leerlingen van 11-14 jaar en houdt bij de aanpak en inhoud rekening met de ontwikkeling van de jonge hersenen en de verschillende leerstijlen van de leerlingen.
Belangrijk is dat de leerlingen actief werken aan leervragen, ook door henzelf geformuleerd en voor de leerling zelf relevant. Het IMYC maakt leerlingen bewuster van hun eigen leerproces en stimuleert zelfreflectie.

Het IMYC sluit naadloos aan op het IPC (International Primary Curriculum) dat op verschillende basisscholen in Nederland wordt aangeboden.

Meer informatie over het IMYC kunt u vinden op de site van Fieldwork Education.​​​