​​Projecten

​​​Naast het lesgeven in vakken en leergebieden, wordt er op de Alberdingk Thijm Mavo lesgegeven in projecten. In deze projecten worden kennis en vaardigheden van verschillende vakken en leergebieden gecombineerd en in een bredere context geplaatst. Deze bredere context zorgt ervoor dat wat leerlingen bij een vak of leergebied leren, zij ook terugzien en kunnen toepassen in andere leergebieden en situaties. In de projecten wordt ook veel gebruik gemaakt van de actualiteit en de 'wereld buiten de school'. Zo gaan de leerlingen geregeld op excursie en krijgen zij gastlessen van mensen uit de zakelijke en publieke sector. Op deze pagina staan enkele voorbeelden van leergebiedoverstijgende projecten.​
 
 

Gouden eeuw
In de tweede klas worden er bij verschillende vakken en leergebieden activiteiten gedaan rondom het thema 'Gouden eeuw'. De leerlingen leren over de anatomie van de mens, de VOC, meesterwerken uit de Gouden Eeuw en nog veel meer. De leerlingen maken kunstwerken, praktische tijdslijnen, geven presentaties over verschillende onderwerpen, doen experimenten en gaan als afsluiting op excursie naar Amsterdam.

Egypte
Klas 1 van de Alberdingk Thijm Mavo staat geheel in het teken van Egypte. Een modeshow met Egyptische kleding, live mummificatie, een tentoonstelling over mummies, Egyptische hapjes, alles behoort tot de mogelijkheden.

Samen leven in een samenleving
Leerlingen werken bij verschillende vakken en leergebieden aan het project 'Samen leven'. In dit project worden er Spaanse steden gebouwd en zo gewerkt aan Spaanse woordenschat, maken de leerlingen een film in het Engels en discussieren zij over wat het betekent om deel uit te maken van een samenleving. Ook interviewen zij ouders en grootouders om een beeld te krijgen van hun jeugd. Als afsluiting maakt elke leerlingen een persoonlijke film die laat zien wat 'samen leven' voor hem of haar betekent. De films worden in het Filmtheater Hilversum vertoond.​​​​​​

Globaland
De leerlingen zijn baas van een land, maar in hun land is van alles mis: zo is er slecht onderwijs, slechte infrastructuur en zijn er milieuproblemen. De leerlingen moeten Globa's (munteenheid in deze virtuele wereld) verdienen voor hun land. Zo maken zij onder andere speelgoed van afval ('Pimp your trash'), maken zij liedjes en worden er toneelstukken gespeeld. Na het verdienen van de Globa's wordt het geld over verschillende posten in het land verdeeld. Bevolking of belasting? Hoe houd ik mijn buurlanden tevreden?
Het project wordt afgesloten met een eigen microkredietactie. Het verdiende geld wordt geschonken aan een goed doel.
Dit project wordt met klas 1 en 2 samengedaan.